شرکت حمل و نقل بین المللی کالجار

  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
  • درباره ما
  • چندرسانه‌ای
  • تماس با ما
  • مجله اینترنتی

شرکت حمل و نقل بین المللی کالجار

  • صفحه اصلی
  • خدمات ما
  • درباره ما
  • چندرسانه‌ای
  • تماس با ما
  • مجله اینترنتی

اگر به تازگی وارد دنیای تجارت شده اید و به گمرک رفت و آمد زیادی دارید ؛ ممکن است با اصطلاحاتی روبه رو می شوید که درک درستی از معنای آنها نداشته باشید. ما در اینجا هستیم تا شما را با بخشی از رایج ترین اصطلاحات گمرکی و بازرگانی آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتری فعالیت های اداری خود را به انجام برسانید پس دعوت می کنیم در ادامه با کالجار همراه باشید.

مهمترین و رایجترین اصطلاحات گمرکی :

◾️گمرک

گمرک سازمانی دولتی است که مسئولیت اجرای قوانین گمرکی و اخذ حقوق و عوارض واردات و صادرات و همچنین مسئولیت اجرای سایر قوانین و مقررات مربوط به واردات، ترانزیت وصادرات کالاها را برعهده دارد. همچنین اجرای قوانین و مقررات مربوط به کالای همراه مسافر نیز بر عهدهٔ سازمان گمرک می‌باشد.

◾️تشریفات گمرکی

به امور اولیه فرایند ترخیص کالا از گمرک، تشریفات گمرکی گفته می شود.

تماس با کالجار

◾️مقررات گمرکی

قوانین و مقررات اعم از آئین‌نامه‌های اجرایی، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که نظارت یا اجرای آن به گمرک واگذار شده است.

◾️اظهار نامه گمرکی

اظهار نامه گمرکی ؛ سند معرفی کالا به گمرک است، زیرا که گمرک هیچ اطلاعات خاصی درباره کالا ندارد. این سند باید قبل از هر اقدام خاصی به گمرک اظهار شود. در گذشته این اظهار به صورت مراجعه حضوری انجام می شد اما امروزه به صورت اینترنتی و از طریق سامانه EPL انجام می پذیرد.

◾️سامانه EPL

(پنجره واحد تجارت فرامرزی) یک سامانه آنلاین است که هدف آن تسریع فرایند ترخیص کالا و امور گمرکی در حیطه ی تجارت کالا می باشد.

◾️اظهار نامه مبدا

اظهار نامه مبدا سندی است که در آن در خصوص مبدا کالای مورد نظر توضیح داده شده است. این سند می تواند فاکتور کالا یا هر برگه ی دیگری باشد. اظهار نامه ی مبدا توسط فردی که کالا را تولید کرده یا فردی که آن را صادر می کند، نوشته شده است.

خواندن  ارسال بار هوایی به انگلیس | قوانین و مقررات ارسال بار به UK

◾️هزینه‌های گمرکی

مبالغی است که میزان و شرایط آن با تصویب هیأت وزیران برای تخلیه و باربری و بارگیری، انبارداری، آزمایش و‌تعرفه‌بندی، بدرقه کالا و خدمات فوق‌العاده تعیین می‌شود. ترتیب وصول و نحوه مصرف این وجوه طبق آیین‌نامه گمرکی تعیین می‌شود.

◾️اسناد مثبته گمرکی

اسناد مثبته گمرکی اسنادی هستند که تایید کننده ی ورود کالا به ترتیب مجاز به کشور، انجام تشریفات قطعی گمرکی در خصوص آنها و ترخیص از گمرک با صدور سند و پرداخت کلیه وجوهی که به ورود قطعی کالا تعلق می گیرد، است.

◾️کارت بازرگانی

کارت بازرگانی یک شناسنامه تجاری است. و فرد دارنده آن دارای وجهی قانونی و رسمی در تجارت می باشد. این کارت به دلیل ساماندهی مراودات تجاری به وجود آمده است. و تمام تجار، بازرگانان برای ادامه فعالیت در حوزه ی تجارت به آن نیازمند هستند.

◾️سود بازرگانی

سود بازرگانی مبلغی است که علاوه بر حقوق گمرکی و عوارض به هنگام واردات برخی کالا ها گرفته می شود. این کار با استناد به مصوبه ی هیئت وزیران بوده و بیشتر به منظور حمایت از تولید داخلی صورت می گیرد. سود بازرگانی از کالاهای صادراتی گرفته نمی شود.

◾️کانتینر

جعبه بزرگ فلزی است که برای انتقال کالا در صادرات و واردات از آن استفاده می کنند. کانتینر ها برای سهولت کار بیشتر در حمل و نقل های بین المللی کاربرد دارد.

◾️دامپینگ

زمانی که کالایی ارزان تر از قیمت تمام شده آن به کشور های دیگر فروخته یا صادر شود دامپینگ رخ می دهد. به این اصطلاح در بازار جهانی قیمت شکنی یا بازارشکنی نیز گفته می شود.

خواندن  شرایط ارسال بار به ازبکستان | ارسال سریع بار از تبریز به تاشکند

◾️بیش بود بانکی

اظهار کالا با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی به منظور بهره بیشتر از ارز دولتی برای سود بیشتر، بیش بود بانکی نام دارد.

◾️کالای متروکه

کالای متروکه به کالاهایی گفته می شود که صاحب کالا در زمان و مهلت قانونی برای ترخیص به گمرک مراجعه نکرده است. البته در بعضی از موارد به علت تاخیر در ارسال مدارک مربوطه یا عدم وجود مجوز های لازم ممکن است کالایی تبدیل به کالای متروکه شود.

◾️کالای مجاز

کالایی که صدور یا ورود آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد.

◾️کالای مجاز مشروط

کالایی که صدور یا ورود آن نیاز به کسب موافقت قبلی یک یا چند سازمان دولتی دارد.

◾️کالای ممنوع

کالایی که صدور یا ورود آن بنا به مصالح ملی یا شرع مقدس اسلام به موجب قانون ممنوع است.

◾️ترخیص

به معنای خروج کالا از اماکن گمرکی پس از انجام تشریفات گمرکی است.

◾️ترخیصیه

سندی است که به موجب آن شرکت حمل‌ونقل پس از احراز هویت، بلامانع بودن انجام تشریفات گمرکی توسط گیرنده‌ی کالا را به گمرک اعلام می‌کند.

◾️بارانداز

بارانداز محل سرپوشیده‌ای است که یک یا چند طرف آن دارای دیوار نیست. این محل برای محافظت از کالاها در گمرک در برابر تابش نور مستقیم خورشید، برف و باران ساخته می‌شود.

‏◾️ترانشیپ

عبارتست از روش گمرکی که به موجب آن کالاها تحت نظارت گمرک از یک وسیله حمل و نقل ورودی به یک وسیله حمل ونقل خروجی(صدور) در حوزه یک دفتر گمرکی که آن دفتر در عین حال دفتر گمرکی توام برای ورود و صدور است، انتقال داده می شود.

◾️پروفورما

پروفورما یا پیش فاکتور ؛ سیاهه خریدی است که فروشنده از مبدا به عنوان پیشنهاد فروش یا تعیین ارزش و شرایط فروش صادر می کند. این سیاهه قبل از سفارش کالا باید به تایید مرکز تهیه و توزیع مربوطه برسد.

خواندن  چه کالاهایی برای ارسال توسط هواپیما ممنوع است ؟

◾️پته گمرکی

به مجوز خروج کالا از گمرک بدون نیاز به کارت بازرگانی پته گمرکی گفته می شود که صرفاً برای کالای مسافری و تا سقف معین ارزش کالا قابل استفاده است.

◾️اعلامیه ارز

سندی است که بانک مبلغ ارز انتقال یافته برای خرید کالا و ارز ریالی و تاریخ گشایش اعتبار آن را نشان می دهد.

◾️مانیفست

به مجموعه بارهای مختلفی که توسط یک وسیله ی نقلیه حمل می شود بدون در نظر گرفتن صاحب بار؛ مانیفست می گویند. مانیفست شامل برخی اطلاعاتی از قبیل فرستنده، گیرنده، ویژگی کالا، سند کالا و… است.و نباید با بارنامه اشتباه گرفته شود.

◾️استریپ

به عملیاتی که در آن کالای مورد نظر بعد از رسیدن به مقصد تخلیه و به کامیون یا وسیله ی نقلیه دیگر انتقال داده می شود استریپ می گویند. در استریپ صاحب کالا یا نماینده ی وی باید حضور داشته باشد.

◾️سی آر اف (CRF)

سی آر اف یک سند گمرکی است که توسط موسسات بازرسی کالا صادر می‌شود و نشان دهنده این است که قیمت کالا در مبدا مورد تایید شرکت بازرسی قرار گرفته و اطلاعات آن کاملا صحیح است.

◾️فرم SD

فرم اس دی سندی است که تولید کننده کالا به واسطه ی آن به صورت کتبی اقرار می‌کند که کالای تولید شده، با توجه به استاندارد خواسته شده آن تولید شده است.

◾️فرم MD

تولید کننده کالا با در نظر گرفتن آن تایید می‌کند که کالا براساس ضوابط استاندارد تولید شده است.

سخن آخر

در این مقاله از کالجار سعی کردیم بخشی از رایج ترین اصطلاحات گمرکی و بازرگانی را برای شما عزیزان گردآوری کنیم. امیدواریم مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *